Поняття про стейкхолдерів

В основу даної інформації про стейкхолдерів покладена стаття доктора соціологічних наук, професора, завідувача кафедри галузевої соціології КНУ ім. Тараса Шевченка Валентини Василівни Чепак «Університет як стейкхолдер-компанія: потреба чи необхідність?», опублікована у 2017 році.

Поняття «стейкхолдер» з’явилось у навчально-науковому просторі України у 2015 році. А за кордоном воно активно використовується з середини 90-х років ХХ століття, відображаючи ті особливості функціонування організацій, які забезпечують її життєдіяльність у нестабільному висококонкурентному зовнішньому середовищі та продуктивну взаємодію в межах внутрішнього.

Стейкхолдер (за Едвардом Фріменом, 1984) – це група (індивід), яка може впливати на досягнення організацією своїх цілей або на роботу організації в цілому». Отже, стейкхолдери – це групи (індивіди) всередині організації  чи в зовнішньому середовищі, або інші організації, внесок яких є підґрунтям (основою) успіху даної структури.

Таким чином, стейкхолдери є зацікавлені сторони, фізичні та юридичні особи, які мають легітимний інтерес у діяльності організації, тобто певною мірою залежать від неї або можуть впливати на її діяльність. Іноді їх називають групами інтересів або групами впливу.

Взаємодія університету зі стейколдерами відбувається у відповідності до затвердженої в університеті процедури. Процедура (від лат. procedo – просуваюсь, проходжу) означає офіційно встановлений порядок здійснення освітньої діяльності в університеті, послідовність дій стейкхолдерів при здійсненні участі в освітньому процесі для внесенні пропозицій для покращення якості вищої освіти в університеті.

Поступове зникнення національних моделей університетів та створення єдиного освітнього простору, що функціонує за ринковими законами, зумовило кардинальні перетворення університету як організації. В умовах скорочення державної підтримки та посилення конкуренції в рамках освітнього простору університети перебирають на себе функцію фінансування та вимушені розробляти найбільш ефективні методи управління. Сьогодні специфіка діяльності сучасного університету дозволяє розглядати його як стейкхолдер-компанію – систему, яка складається із багатьох різних груп зацікавлених сторін. Метою діяльності університету як стейкхолдеркомпанії є задоволення запитів всіх його стейкхолдерів, при цьому цілі навчального закладу не тотожні цілям окремої його підсистеми (стейкхолдера). Варто вказати і на те, що рівноцінно задовільнити запити всіх на практиці неможливо вже хоча б із-за обмеженості наявних в університету ресурсів. Кожен університет орієнтується на значимість окремого стейкхолдера, його внесок у досягнення цілей організації, поповнення передусім матеріальних складових, забезпечення конкурентних переваг, відповідальності за результати діяльності перед суспільством, створення і підтримки репутації. Крім того, необхідність роботи із стейкхолдерами визначається важливістю їх думки стосовно університету, оскільки саме вони формують громадську думку, а значить, впливають на ринковий імідж університету.

У відносинах з окремими зацікавленими групами для університету важливі короткострокові взаємодії, з іншими — довгострокові. У більшості випадків найбільш важливими групами стейкхолдерів є співробітники (включаючи і керівництво) університету, студенти (внутрішні стейкхолдери), споживачі освітніх послуг, випускники, інвестори, батьки студентів, організації-партнери, засоби масової інформації та ін. (зовнішні стейкхолдери). Встановлення пріоритетів щодо різних груп стейкхолдерів дозволяє визначити, яку увагу їм потрібно приділяти під час розробки плану управління університетом, вироблення стратегій і реалізації намірів. З кожним роком необхідність комунікації з цими групами сприймається організаціями як одне з важливих управлінських завдань. Ці зміни знайшли відображення у новому понятті «стейкхолдерменеджмент» (Stakeholder Management) — управління відносинами із зацікавленими групами, оскільки сьогодні лідерами освітнього ринку стають ті організації, які і проводять політику єдиної системної комунікації зі всіма впливовими спільнотами. Для вирішення цього завдання організації розробляють карту стейкхолдерів, яка відображає ключові групи, інститути, що можуть впливати на їх успішну діяльність або на яких вони (організації) можуть самі впливати. Створення карти включає чотири етапи:

  1. Ідентифікація – окреслення актуальних груп, організацій, інститутів стейкхолдерів.
  2. Аналіз – дослідження інтересів, поглядів і діяльності.
  3. Візуалізація – візуальна ілюстрація стейкхолдерів і їх зв’язку з важливими питаннями та цілями організації.
  4. Пріоритезація – вибір ключових стейкхолдерів, які найкраще відповідали б важливим питанням, визначеним на попередньому етапі.

Українські дослідники О. Грішнова та С. Бех розробили таку карту для університетів (таблиця).

Карта інтересів стейкхолдерів для закладу вищої освіти

Внутрішні стейкхолдери
Здобувачі вищої освіти (бакалаври, магістри, аспіранти, докторанти) Отримання якісної освіти, саморозвиток та сприятливі умови навчання
Викладачі Можливість підвищення кваліфікації, розвитку наукових інтересів. Матеріальне і технічне забезпечення, гарантії зайнятості.
Співробітники Гідні умови праці, матеріальне забезпечення, гарантії зайнятості.
Університет Університет зацікавлений у збереженні чи розширенні контингенту студентів, отже, у фінансовій незалежності та високому рейтингу тощо
Зовнішні стейкхолдери
Держава Здійснює нормативно-правове регулювання діяльності ВНЗ і основне замовлення на підготовку фахівців вищої освіти через розподіл державного замовлення на підготовку кадрів.

Вигідність якісної освіти для держави полягає у патріотичному вихованні, компетентнісній підготовці громадян та їх толерантності, знятті соціальної напруги, подоланні проблем безробіття

Регіональні органи державної влади Зацікавлені у заповненні вакансій фахівцями – випускниками ЗВО.
Суспільство в цілому Удосконалення майбутнього суспільства шляхом соціалізації студентів. Соціум зацікавлений у збереженні цінностей мікроцивілізації, досягненні загальної мети без владних відносин
Батьки здобувачів вищої освіти Відкриття перспектив для дітей, збереження їх фізичного і морального здоров’я.
Абітурієнти Відкритість та доступність інформації, прозорість конкурсів
Роботодавці Потребують підготовки фахівців високої кваліфікації.

Зацікавленість роботодавців полягає у формуванні активного споживача на ринку благ та компетентного фахівця на ринку праці, можливості самозайнятості.

Організації соціальної сфери Зацікавлені в компетентних фахівцях
Освітні установи різних типів Ті, що розташовані в регіоні дислокації ЗВО та зацікавлені у випускниках як майбутніх фахівцях
Місцеві громади Збереження природи та розвиток соціальної інфраструктури
Громадські організації та об’єднання Ті, що безпосередньо не пов’язані із системою освіти (політичні партії, етнічні та інші соціальні групи, творчі спілки, наукові установи тощо), але які зацікавлені у соціальному партнерстві

 

Звісно, ця карта є орієнтиром для виділення ключових позицій та спрямування зусиль для їх задоволення. На сучасному освітньому ринку важливо виділяти і розрізняти покупців і споживачів освітніх послуг. Доволі часто і покупцями, і споживачами освітніх послуг можуть бути одні і ті ж ринкові суб’єкти (організації-роботодавці, держава тощо). Але в деяких ситуаціях покупець і споживач не співпадають, наприклад, коли навчання оплачують батьки (покупці), а споживачами будуть діти (учні, студенти). Для університету, зокрема для різних управлінських ланок, важливо розуміти структуру покупців і споживачів (зовнішніх і внутрішніх стейкхолдерів), як і їх вимоги і преференції. Відповідно до власної маркетингової стратегії, університет повинен пропонувати свої стратегії задоволення потреб, які, в свою чергу, мають бути узгоджені з вимогами споживачів.

Особливим покупцем освітніх послуг є держава. Для державних університетів – це головне джерело фінансування, що вимагає постійного зворотнього зв’язку і здійснюється через відносини з Міністерством освіти і науки та його структурами. Крім того, держава здійснює нормативно-правове регулювання діяльності університету (різних видів і форм власності) і формує основне замовлення на підготовку фахівців через розподіл контрольних показників бюджетного прийому. Університет як структурний елемент держави готує національну еліту XXI століття і генерує нові знання в інтересах стійкого суспільного розвитку, а отже, задовольняє суспільні інтереси в отриманні високоякісних освітніх послуг і наданні вітчизняному та міжнародному ринку праці якісного освітнього продукту.

Особливим споживачем освітніх послуг є суспільство, оскільки фахівець (бакалавр, магістр) як «продукт» освітньої послуги буде впливати на майбутній розвиток суспільства, його добробут. Саме активний вплив суспільства на освіту виявляється і в необхідності виділяти в структурі освітнього ринку таких важливих його суб’єктів, як зовнішні стейкхолдери: випускники університету, засоби масової інформації, що висвітлюють проблеми освіти, різноманітні громадські організації, пов’язані з освітньою сферою, майбутні покупці і споживачі освітніх послуг, місцеві органи влади тощо.

Отже, університет як стейкхолдеркомпанія реалізує свою місію в інтересах всіх зацікавлених груп, максимально підвищуючи ефективність взаємного співробітництва і власну конкурентоспроможність в умовах сучасного освітнього ринку. З метою задоволення суспільних потреб і реалізації свого призначення університет відкритий для діалогу, обміну інформацією і взаємодії із внутрішніми і зовнішніми стейкхолдерами як суб’єктами впливу на його функціонування. Університет в умовах глобальних викликів і ризиків, зміни освітніх парадигм, суспільних трансформацій враховує наслідки своєї діяльності для всіх стейкхолдерів і є соціально відповідальний за них.