Вступникам

Освітньо-наукова програма (ОНП) підготовки здобувачів доктора філософії в галузі 09 Біологія за спеціальністю 091 Біологія

Програма готує:

  • висококваліфікованих, конкурентоспроможних фахівців з врахуванням сучасних тенденцій розвитку науки,

  • які володіють теоретико-методологічними підходами для вирішення складних наукових проблем,

  • здатні до здійснення науково-педагогічної діяльності.

  • здатні розв’язувати комплексні проблеми біології у процесі проведення дослідницько-інноваційної діяльності,

  • переосмислюють наявні та створюють нові цілісні знання

  • вміють виконувати прикладні дослідження за напрямом біології, екології та охорони природи

  • інтегровані до світового науково-інформаційного простору

Унікальність ОНП полягає у тому, що вона спрямована на виконання біологічних досліджень, які дозволяють вирішити складні наукові проблеми та актуальні науково-практичні завдання збереження біорізноманіття в умовах антропогенного впливу, раціонального використання біологічних ресурсів та механізмів адаптації живого до факторів середовища, що є фактором інноваційного розвитку Приазовського регіону України, мають комплексний характер, потребують колективної роботи для свого виконання, пов’язані з постійним діалогом з органами державної влади, виробниками, громадськими організаціями.

Цілями програми є підготовка висококваліфікованих, конкурентоспроможних фахівців з врахуванням сучасних тенденцій розвитку біологічної науки, які володіють теоретико-методологічними підходами для вирішення складних наукових проблем, здатні розв’язувати комплексні біологічні проблеми у процесі проведення дослідницько-інноваційної діяльності.

Фокус програми спрямований на виконання наукових досліджень, які дозволяють вирішити складні наукові проблеми та актуальні науково-практичні завдання інноваційного розвитку регіону в умовах глобальних змін клімату, мають комплексний характер, потребують колективної роботи для свого виконання, пов’язані з постійним діалогом з органами державної влади, виробниками,  природоохоронними і громадськими організаціями.
Основою для розробки та впровадження ОНП є потреба  суспільства у фахівцях відповідного рівня та багаторічна наукова та інноваційна діяльність Університету за цим напрямом, потужний кадровий потенціал, наявність в структурі університету Науково-дослідного інституту біорізноманіття наземних та водних екосистем,  Міжвідомчої Азово-Чорноморської орнітологічної станції НАНУ і МОНУ, Міжвідомчої лабораторії моніторингу екосистем басейну Азовського моря, навчально-наукового центру «Біорізноманіття».
Кадровий потенціал науково-педагогічного та наукового персоналу представлений науковими школами:
доктора біологічних наук, професора Солоненка А.М. http://hb.mdpu.org.ua/kafedra-botaniky-i-sadovo-parkovogo-gospodarstva/sklad-kafedry-botaniky-i-sadovo-parkovogo-gospodarstva/solonenko-anatolij-mykolajovych/
доктора біологічних наук, професора Мальцевої І. А. http://hb.mdpu.org.ua/kafedra-botaniky-i-sadovo-parkovogo-gospodarstva/sklad-kafedry-botaniky-i-sadovo-parkovogo-gospodarstva/maltseva-iryna-andriyivna
доктора біологічних наук, професора Кошелєва О.І. http://hb.mdpu.org.ua/kafedra-ekologiyi-ta-zoologivi /sklad-ekologiyi-ta-zoologiyi/koshelyev-oleksandr-ivanovych/
доктора біологічних наук, професора Кучменко О. Б. http://hb.mdpu.org.ua/kafedra-organichnoi-i-biologichnoi chimii /sklad-kafedry-organichnoi-s-biologichnoi chimii /kuchmenko-olga-borisovna /
доктора біологічних наук, професора Станішевської Т.І.
http://hb.mdpu.org.ua/kafedra-anatomiyi-i-fizyologiyi-lyudyny-i-tvaryn/sklad-kafedry-anatomiyi-i-fiziologiyi-lyudyny-ta-tvaryn/stanishevska-tetyana-ivanivna/
доктора біологічних наук, професора Христової Т.Є.
http://geo.mdpu.org.ua/prirodnicho-geografichnij-fakultet/kafedra-teoriyi-i-metodiki-fizichnogo-v/sklad-kafedri-teoriyi-i-metodiki-fizichnogo-vihovannya-ta-sportivnih-distsiplin/hristova-tetyana-yevgeniyivna/
доктора біологічних наук, професора Жукова О. В. http://hb.mdpu.org.ua/kafedra-botaniky-i-sadovo-parkovogo-gospodarstva/sklad-kafedry-botaniky-i-sadovo-parkovogo-gospodarstva/zhukov-oleksandr-viktorovych/
доктора біологічних наук, доцента Кошелєва В.О.
 http://hb.mdpu.org.ua/kafedra-ekologiyi-ta-zoologiyi/sklad-ekologiyi-ta-zoologiyi/koshelyev-vasil-oleksandrovych/
доктора географічних  наук, професора Воровки В. П. http://hb.mdpu.org.ua/kafedra-ekologiyi-ta-zoologiyi/sklad-ekologiyi-ta-zoologiyi/vorovka-volodymyr-petrovych/
Науково-дослідні та науково-прикладні роботи виконуються на базі кафедри екології, загальної біології та раціонального природокористування,  кафедрі органічної і біологічної хімії,  кафедрі ботаніки і садово-паркового господарства, кафедрі анатомії і фізіології людини та тварин, ННЦ «Біорізноманіття», НДІ «Біорізноманіття наземних та водних екосистем», Азово-Чорноморської орнітологічної станції, лабораторії фізіологічних досліджень, науково-дослідної лабораторії загальної та прикладної біохімії та інших підрозділів Університету в межах сформованих наукових шкіл.
Цілі ОНП відповідають місії та стратегії Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, визначеним «Стратегією розвитку Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького на 2013-2023 рр.», затвердженим рішенням Вченої ради університету (протокол №7 від 24.04.2013 р.) (https://drive.google.com/file/d/0B1CUVMTjz__UbGhyVno2Z0dFMEk/view).

Місія МДПУ ім. Б. Хмельницького полягає у спрямуванні діяльності суб’єктів освітнього процесу на розвиток освіти, науки і культури на основі генерування й упровадження фундаментальних наукових досліджень за широким спектром природничих, гуманітарних та інших напрямів науки і техніки.
Місія реалізується з дотриманням принципів:

  • академічної автономії та самоврядування;

  • демократії та відповідальності;

  • публічності та відкритості.

ОНП може бути оперативно адаптованою до можливих змін у стратегії, пріоритетах і перспективах розвитку МДПУ імені Богдана Хмельницького.
Університет здійснює ефективні комунікації з численними суб’єктами у галузі біології та екології в Україні та за її межами,  з іншими стейкхолдерами, що надає змоги ефективно просувати у суспільство власні ідеї та ініціативи. Це може реалізуватися у змісті ОНП, переліку навчальних дисциплін, розширенні спектру фахових компетентностей випускників, програмних результатів їхнього навчання.
Продемонструйте, яким чином цілі та програмні результати навчання ОП відбивають тенденції розвитку спеціальності та ринку праці
Цілі нашої ОНП обумовлені тим, що важливим трендом розвитку спеціальності та ринку праці є наявність фахівців, які здатні реалізувати норми  деяких Законів України які вимагає виконання опису та оцінки можливого впливу з боку діяльності людини на стан фауни, флори, біорізноманіття та здоров’я людини.. Важливою нормою Закону є опис методів прогнозування наслідків від впливу на довкілля та розробка програм моніторингу та контролю щодо впливу на довкілля під час провадження планованої діяльності, а також планів після проектного моніторингу.
Програмні результати навчання за ОНП спрямовані на можливість вирішення наукових  та науково-практичних завдань оцінки впливу на довкілля,  стан рослин і тварин, які на даному етапі розвитку ринку праці можуть бути реалізовані переважно за допомогою фахівців з освітньо-науковим рівнем вищої освіти. Проблема вирішення питання антропогенного впливу на біотичні компоненти поставлена в усіх дисертаційних дослідженнях учасників ОНП.

Здобувачам вищої освіти за ОНП мають можливість формувати індивідуальну освітню траєкторію
Здобувачі персонально:

  • здійснюють вибір тематики наукового дослідження;

  • наукового керівника (або керівників);

  • вільний вибір не менше 25 % освітніх компонент.

Вільний вибір навчальних дисциплін здійснюється здобувачем вищої освіти відповідно до Закону України «Про вищу освіту» (ст. 1 ч.62) та Положення про вільний вибір освітніх компонентів здобувачами вищої освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, уведено в дію зі змінами і доповненнями 01.09.2021 р. наказом від 31.08.2021 року №30/01-05)
https://drive.google.com/file/d/1GvzIDZ0Qxp6lvrz3KpkZA43DfRbmtu51/view
Навчальним планом спеціальності 091 Біологія третього рівня вищої освіти (освітньо-наукового) та відповідною ОНП передбачені дисципліни вільного вибору здобувача. Вказані компоненти складають не менш як 25% від загальної кількості кредитів ЄКТС, передбачених для освітньої складової ОНП.

Право вільного вибору навчальних дисциплін здобувач може реалізувати використавши один із запропонованих варіантів:
– вибір навчальних дисциплін із навчального плану однієї освітньої програми одного рівня вищої освіти;
– вибір навчальних дисциплін із навчального плану іншої освітньої програми одного рівня вищої освіти;
– вибір навчальних дисциплін в іншому закладі вищої освіти за умов реалізації студентом права на академічну мобільність.
Вступ до навчання на ОНП
Вступ до навчання на ОНП здійснюється на конкурсній основі відповідно до Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах) № 261 та Правил прийому до МДПУ ім. Б. Хмельницького на третій рівень (https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1qO9tUa1Xxor4F_d4DTZVQXQgGkY_IEer). На навчання до аспірантури на конкурсній основі приймаються особи, які здобули ступінь магістра (спеціаліста).
Вступні випробування складаються з:

  • іспит зі спеціальності (біологія);

  • іспит з іноземної мови

  • презентація наукової пропозиції.

Іспит здійснюється у формі усної відповіді на питання екзаменаційних білетів. Конкурсний бал (КБ) з вагою кожного вступного іспиту формується (за 100-бальною шкалою).
Абітурієнти мають можливість у відкритому доступі ознайомитись з  програмами фахових вступних випробувань (https://drive.google.com/drive/u/2/folders/1K5U3MrPNjFanFLRUIU8klMJwx99UD0GB) та вимогами до презентації дослідницької пропозиції (https://drive.google.com/drive/folders/1a6nWZFKQJS6Wjltj1C_YeJD4P9_-VjAk?usp=sharing ). 
Питання для підготовки до додаткового вступного випробування з біології: Питання
Особливості ОНП при прийомі на навчання враховуються через особливості програми вступного іспиту зі спеціальності, яка складена відповідно до тих вимог, яким повинен відповідати здобувач вищої освіти, а також через презентацію дослідницької пропозиції здобувачем.
Дотримання принципів академічної свободи є однією з базових засад діяльності Університету, що відображено у Положенні про організацію освітнього процесу (https://drive.google.com/file/d/1OMtCdZsTSSudgxmqMu206ffea4Kjx3_Q/view). НПП має такі академічні свободи: на викладання, проведення наукових досліджень та поширення їх результатів, вираження власної фахової думки; свобода від втручання у професійну діяльність, вибору й використання педагогічно обґрунтованих форм, методів, способів і засобів навчання, виховання й оцінювання рівня засвоєння студентами ОП. НПП ОП мають такі академічні права: на творчу ініціативу, розробку і застосування авторських програм і методик навчання та виховання в межах ОП; на вибір підручників, навчальних посібників, матеріалів; право на участь у розробці ОП та ін.
Академічна свобода здобувачів полягає у можливості вільно обирати зміст, форми та методи своєї педагогічної та наукової діяльності. Принципи академічної свободи аспірантів забезпечуються вільним вибором дисциплін, які відповідають їх науковим інтересам; вибором тем досліджень; вибору наукового керівника з числа НПП та наукових кадрів університету. Документами, що підтверджують академічну свободу є індивідуальний навчальний план та опитування аспірантів ( https://dfn.mdpu.org.ua/course/index.php?categoryid=3833 ) .
Навчання і дослідження поєднанні під час реалізації ОНП
 У робочих програмах усіх освітніх компонентів зазначено, що ключовим принципом політики кожного курсу є «Навчання через дослідження». Усі складові курсу розглядаються у контексті відповідності наукових інтересів аспірантів. Цей принцип реалізовано через спрямування змісту лекційних та практичних занять на теми, які дотичні до дисертаційних досліджень аспірантів, завдання для самостійної роботи формулюються з урахуванням наукових інтересів здобувачів. Викладання здійснюється на основі наукових результатів авторів курсів, що дозволяє безпосередньо передати здобувачам знання та досвід проведення наукових досліджень, що і є формою поєднання навчання і досліджень під час реалізації ОНП.